Wednesday, August 27, 2008

Skolstart

Eftersom klockan är alldeles för tidig för att ens 1 % av min lilltå ska fungera som den borde, tar jag inget ansvar alls för lustigheten eller relevansen i detta blogginlägg.

Det är spännande det här med att börja en ny skola. Uppenbarligen spelar det ingen roll vilken årskurs man börjar, allting är fortfarande lika hysteriskt. Första dagen gör man saker som man definitivt inte kommer att göra resten av tiden. Låt mig demonstrera.

  • Man kommer i tid. Och då menar jag inte med fem minuter, till exempel har jag idag gått upp så tidigt att om jag ville skulle jag kunna cirkulera runt hela Göteborg, stanna en sväng på Liseberg samt lära mig 15 nya göteborgska ord. För att uppenbarligen har jag bestämt att jag behöver en hel tidsålder att hitta till ett hus, som jag vet var det ligger. Om någon vecka kommer detta ambitiösa levnadssätt att ha förvandlats till att jag inte ens hinner borsta håret och äter mackan halvspringandes till skolan.
  • Man ser proper ut. Men inte för proper. Allting är genomtänkt, till och med mina sockor matchar varandra. Idag har jag slagit på stort med en liten skjorta och ett par jeans. Det är såhär de ansvarsfulla vuxna ser ut om man ska bli statsvetare. Konstigt nog är det skrämmande lik outfiten jag hade på mig på kräftfesten aka tidernas fylleslag (för bilder se här: http://michaelsson.bilddagboken.se/p/main.html). Om någon vecka ska jag vara glad om jag kommer påklädd i första bästa t-shirt som jag hittat på golvet.
  • Man är orolig för lunchen. Vem ska jag sitta med i matsalen? Kommer jag att vara ensam? Vad ska jag äta? Är det töntigt med banan? Eller med matlåda? Kommer de äldre eleverna att slå mig och skratta? Om någon vecka kommer jag att vara en äldre elev som mobbar folk för att de tar med sig frukt till skolan.

Så, man kanske ska äta frukost också? (Konstiga prioriteringar jag har här i livet. Blogga först, äta sen). Ahja, önska mig lycka till.

No comments: