Wednesday, August 27, 2008

Första skoldagen

Så idag begav jag mig iväg för min första riktiga skoldag på Europaprogrammet. Planen om att jag skulle lägga mig i tid havrerades ganska snabbt eftersom jag låg halva natten och kände mig en aning nervös inför det här nya livet. Så därför satte jag mig i morse på spårvagnen alldeles för trött för allas bästa.

När jag är trött, då är jag en jevel på att mingla. Hejhej säger jag till alla och det visar sig att alla vill ha en vän, så dagen fortlöpte ganska bra ändå. Jag fick till och med luncha med dessa människor där artighetsfraser som:
- Jaha var kommer du ifrån?
- Vilken inriktning skall du läsa?
- Vad har du gjort tidigare?
- Var i Göteborg bor du?

avverkades på ett högst moget och vuxet vis.

Efter två föreläsningar (där förövrigt professor Rutger gjorde ett inhopp) var det dags för faddringsessionen. De hade förberett lekar och annat spännande.
Toppen tyckte jag, och detta främst beroende på att jag är:
1. En fullfjättrad lekledare efter alla år i kyrkan
2. Så trött att hjärnan inte ens hoppat igång.
3. En tönt.

Det hela började ganska harmlöst med någon enkel grupplek men sen började det lite suspekta. Vi skulle ha en gurka mellan benen och springa med den och på ett juckande vis lämna över den till nästa människas ben, ha en apelsin under halsen och föra den vidare till en annan människas hals och vi skulle ha en lapp och våra kroppsdelar mot varandra (Jag hade mitt huvud mot en killes axel, min hand på hans mage och hans knä på mitt lår). Det avslutades med fika, som ni förstår var det enda som jag egentligen tyckte var underhållande under den här etappen av nollningens inledningsskede.

Efter avslutat schema beger jag mig ner mot hållplatsen tillsammans med min nya kurskamrat Andreas och eftersom vi vid det här laget har avverkat alla artighetsfrågor börjar vi prata om lekarna.
Gabbis: Ja alltså, jag är ju utbildad LEKLEDARE.
Andreas: Varför då?
Gabbis: Ja för att jag är KRISTEN och varit KONFIRMANDLEDARE I SVENSKA KYRKAN.
Andreas: Ojdå (lite rädd stämma).
Gabbis: Så jag uppskattar lekar, men inte sådant där med sex.
Andreas: Jag gillar sex. (Ler lite pilemariskt).
Gabbis: (skrattar nervöst när hjärnan plötsligt - och alldeles för sent -börjar vakna till liv och jag inser att bilden jag just presenterar av mig själv är som en hysterisk leknunna med kyskhetsbälte) Oj vilket dåligt väder det var ute?

För vad skulle jag svara där? Jag kunde inte direkt säga, ja det gör jag med, låt oss hitta en passande buske i närheten för hahha jag är inte en sådan där kristen - hoho - det är en förkortning. K står för Knu...

Nej Gud vad det ska vara komplicerat att framställa sig som sansad och lugn och vanlig Svensson när jag egentligen är hysterisk och högljudd och en galen syster Larsson. Vi får helt enkelt hoppas att professor Rutger vill vara min vän.

4 comments:

anny said...

MEN JAG VET! och det är just därför jag är så nojjig!! (jag har inte på mig bodyn idag)(Finns på gina tricot om du måste ha en)

Cajsa said...

Men Gabbis du har ju skaffat vänner. Fantastiskt! Jag har bestämt mig för att ogilla alla 150 i min klass.

Anonymous said...

Heja Rutger! Det låter som en trygg man. Annars är det bara att köra syster Larsson fullt ut och erövra staden

Anonymous said...

Men var en nunna nu. Våga stå för det.
Andreas verkar ju vara en mindre trygg man när han plötsligt berättar att han tycker om sex. En väldigt konstig mening måste jag säga. Dessutom, om man inte får betalt för de kan man väl inte tycka om det?