Saturday, April 12, 2008

Konsten att vara allena

Det ska ju inte stickas under stolen med att jag kanske inte är den populäraste tjejen på östgötaslätten. Men någon hurtig människa har uttalat mottot att man har inte roligare än vad man gör sig och det är väl inte mycket mer att göra än att försöka efterleva dessa ord.

En vanlig dag kan se ut som följer:
"Va måste jag gå upp nu?" Här tänker jag snabbt genom dagens schema och bestämmer mig för att jag åtminstonde kan sova till tolv.
Vinst: 2 timmar spenderade.
Efter avklarad morgonhygien tittar jag bittert på golvet där kurslitteraturen börjar att hopa sig som en arg mobb. Jag lyfter upp en bok, byter snabbt till nästa.
Vinst: 5 minuter spenderade
Jag inser snabbt att det här med att plugga hemma kanske inte är min grej, biblan nästa.
Vinst: Prominadtid 30 minuter
Slänger upp min dator i ett säkert ätabanan-hörn. Hämtar femtio böcker med spännande titlar, läser allas bloggar, försöker koncentrera mig. Till slut tar längtan efter vårsolen överhanden och jag springer glatt ut, bara för att inse att solen aldrig funnits där utan bara ett stort hotande snömoln.
Vinst: 2 timmar plus 30 minuter tillbaka hem
Väl hemkommen gör jag en macka och gör mig själv införstådd i att jag bara MÅSTE gå till en affär och köpa nytt bröd. Jag väljer affären som ligger längst bort.
Vinst: 2,5 timme om jag går väldans långsamt.
Så där nu kan jag göra mat och titta på ett avsnitt av American Dad.
Vinst: 1 timme åtminstonde (varav 30 minuter går ut på att lista ut vad jag ska äta)
Nejmen titta vad jag har stökat till, bäst jag städar.
Vinst: 10 minuter

Och så har en dag passerat utan vidare och jag lutar mig tillbaka och är kanske alldeles för väl medveten om att detta är the days of my life.

No comments: