Monday, April 21, 2008

En dikt om framstegstanken

Man säger visst att utvecklingen gått framåt men jag undrar jag. Jag har skrivit en dikt.

Varför behöver man ett jetmotor för att ta bort löv och grus?
Varför behöver man använda jetmotorn tidigt på morgonen, utanför mitt hus?
Hur mycket sten kan det finnas på vägen?
Varför är sopmannen så trägen?
Ljudet tystnar, är det äntligen slut?
Men ack nej, återigen hörs ett dovt tjut.
Jag saknar den gamla tiden
inga galna jetmotorer som störde friden.
Bara en simpel borste och ett kraftigt handtag,
då hade jag kunnat sova vidare, ytterligare ett tag.

3 comments:

Anonymous said...

Haha, och i bakhuvudet hör jag en liten melodislinga?

anny said...

jag har dedikerat en inlägg till dig! hoppas det skänker lite glädje i kurslitteratursdjungeln

Anonymous said...

Vi kommer till Linköping! Falun avancerar med pionjärer. Det blir väl lite festligare än poesi då? Jag tror mer på en helg i de kissande tyskarnas tecken.