Tuesday, April 29, 2008

Rikslarm!

Jag känner att det min medborgerliga plikt att informera och rikta ett varnande finger till alla er som har tänkt att gå på konstmuseum inom en snar framtid, speciellt om ni planerar att åka till Florens och bejaka konstskatterna som finns där. Då ber jag er verkligen att tänka om, då detta är förenat med livsfara! Uppenbarligen finns det något som heter Stendhals syndrom som innebär att man blir galen och man tittar på något vackert (helst renässans-) konstverk. Man kan inte återgå till det vanliga fula livet efter att ha skådat sådan skönhet och de psykiska problemen bara anfaller en i samma hastighet som flugor angriper en kaviarmacka! Sjukdomstillståndet är döpt efter den franska författaren Henrie Beyle aka Stendhal som tog självmord efter att han åkt till Florens för att ta del av dess kulturarv. Inte nog med det! Varje månad insjuknar någon i Stendhals syndrom efter att ha besökt Florens och måste läggas in på stadens psykanstalt!

Ja det är tur för er att jag spendar mina csn-pengar på idéhistoria, annars så kanske syndromet skulle ha överrumplat er! Man ser ju uppenbarligen här att jag i alla fall fått en släng av något när jag besökte Louvren - vi kan väl alla instämma i att jag inte riktigt återhämtat mig från den nära-psykos-kraschen än.

3 comments:

Anonymous said...

haha, ja vi klarade oss ganska bra när vi var ute, så kulturella som vi var då!

Anonymous said...

aj aj jag som åker till prag på söndag, ah jag får väl hoppa över allt kulturellt, och hänga på ett ölhak i stället

Anonymous said...

shit
jag som ska till Italien i sommar ska försöka undvika alla sevärdigheter.