Tuesday, January 27, 2009

Vi bestämmer om du finns eller inte

När jag pluggar brukar jag tänka att varje land är en person. På så sätt blir det lättare för mig att förstå varför de beter sig som de gör och man har en väldigt pedagogisk bild i huvudet som man kan hänga upp fakta på. I mitt huvud ser till exempel Sverige ut såhär:

Varför måste jag stå i kö? Jag kanske borde byta till den andra? Nej det är för riskabelt. Jag vågar inte. Oh nej där borta står någon jag känner! Bäst jag tittar ner så att jag inte behöver säga hej. Fan hon såg mig. Hejhej. Hur mår du? Vilket väder vi har idag va?



Detta har fungerat väldigt bra - tills igår. På föreläsningen pratade vi om att vissa länder är legitima och accepteras av omvärlden medan andra länder inte alls finns på pappret - exempelvis Kurdistan. Då utspelade sig följande scen i mitt huvud:

Japan: Nej Kurdistan finns inte! Om jag blundar så finns det inte! Jag tänker på en bra låt! Celine Dion kanske? My heeart will go on! Nej där kommer Kurdistan. LALLALA BINGORINGO!



USA:WTF! Det enda landet som finns är USA. HELL YEAH! USA USA USA!












Kurdistan:
Varför vill ingen acceptera oss som ett land? Det här måste gå och ordna på något sätt. Okej, kom igen nu, positivt tänkande. Kurdistan tänker alltså finns vi. Jag tänker alltså finns jag!


Jag känner redan nu att jag kommer att äga den kommande tentan. VG here I come!

1 comment:

Anonymous said...

rolig liten show där :)
men problemet kvarstår fortfarande, ca 50 miljoner kurder, världens största folk utan land befinner sig fortfarande under ockupation... men vad kan man göra ifrån Sverige?