Wednesday, January 14, 2009

Rädslor


Idag ringde min mamma och berättade att hon varit på seans. Hon hade fått veta en massa spännande saker, som att en av hennes döttrar skulle få tvillingar (det blir nog du Becka) och att hon varit en man som ramlade av en häst i hennes tidigare liv. Mamma berättade även att om man tittade tillräckligt länge i spegeln så kunde man se hur man sett ut i tidigare liv. (Se bild här bredvid för att se hur jag såg ut 2008).
Jag ville ju såklart testa detta, men vågade inte riktigt. Om det finns något som jag avskyr från barndomen är det att titta in i speglar väldigt länge, speciellt om spegeln hänger i ett mörkt rum.
När jag tänker på det så finns det många skräckkänslor som hänger kvar från att man var barn.

Svarta Madame
Man gick in ensam på toa och ljuset var svart och tittade in i spegeln och sa: Svaaarta Madame kom fram! Och då skulle det uppenbara sig ett ansikte och man skulle dö knall fall.
Alla mina klasskamrater i 4:an gjorde den här saken men ingen dog, utan alla bara skrek. Det enda som var bra var att om man blev kissnödig av skräck så fanns en toa alldeles bredvid, så på det sättet var det ju en praktisk lek. Mesig som jag är vågade jag aldrig göra detta utan stod utanför och var den som hela tiden var beredd på att springa till fröken och säga att någon dött. Än idag vågar jag inte gå in på toa om det är mörkt, hellre kissar jag i en kopp.

Kedjebrev
Hej. Detta brev är på riktigt. Det fungerade för min kompis och det kommer att fungera för DIG! Om du skickar det här brevet till 5 personer inom 5 dagar kommer du att få den du är kär i. Om du skickar det till 10 så kommer du att gifta dig. Om du skickar det till 15 så kommer du att vara gift för resten av ditt liv och få många fina barn. Om du ignorera detta brev så dör du! Allt är sant!
Konstigaste är ju att de här breven cirkulerar bland vuxna människor också! Men om jag måste välja mellan att vara gift hela mitt liv eller att dö, så väljer jag nog att dö, för vem orkar skriva 15 identiska brev med dödshot i? Undrar om det finns en kedjebrevsmaffia som kollar upp vilka som ska dö. En egen avdelning på posten kanske?
Dra en plastpåse över huvudet
Föräldern varnar: du kan dö!
Jag behöver nästan ett CSI-avsnitt för att förstå det här. Kan luft inte åka upp i öppningen? Börjar plastpåsen att andas och snor allt ens syre? Kan plastpåsen på eget bevåg knyta en knut runt ens hals och döda en? Är plast ett material som man inte kan slita sönder? Mystiskt.

Så alla ens rädslor går egentligen ut på att dö. Vilket är märkligt för att Mamma berättade att man i alla fall redan levt 12 liv. Då skulle jag vara mer rädd för att när man stirrar i spegeln inse att det kanske vore fördelaktigare om man gick runt med en plastpåse på huvudet.

No comments: