Monday, January 12, 2009

Vad kan man göra våren 2009?

Jag har fortfarande inte fått veta vad som kommer att hända med min framtida akademiska karriär, trots påtryckningar och tidiga morgonsamtal. Man ska aldrig ge upp men det kan ju inte skada att spåna vad jag kan göra istället om jag inte får tag i den fjärde människan som jag blivit omdirigerad till. Så dagens förslag på alternativ karriär är som följer:

Trädkramare
Varför: När jag var liten var träd en stor del av mitt liv. Mitt första minne var en saga som handlade om en gran. Granen var mobbad. Han blev aldrig nedhuggen. En dag blev han det, han smyckades till julafton och barnen dansade glatt runt omkring den. Sen började han att tappa alla sina barr, han blev naken och döende. Till slut slänge de honom på en brasa och han dog. Nästa minne handlar också om en saga, om ett löv. Lövet fick aldrig ramla ner från trädet. Alla hans kompisar lämnade honom alldeles ensam där på trädgrenen. Till slut fick han falla ner, det var lustigt. Han landade på marken och han dog.
Tidigare erfarenheter: Jag tillbringade flera januaridagar som ung med att tvinga min lillasyster och granne att samla ihop utkastade julgranar och sedan försöka gräva en grop i snön åt dem så att de kunde stå upp och leva åter igen. Så man kan säga att jag har ett förflutet som trädjesus.
Karriärsmöjligheter: Trots Gudrun har jag hört att det fortfarande finns många träd kvar i Sverige som behöver vård och omtanke. Jobbmöjligheterna är med andra ord oändliga.

No comments: