Tuesday, November 11, 2008

Gabriella filosoferar om huvudet

Gudarna ska veta att om jag skulle ställa upp i Jeopardy så skulle jag inte vinna pengarna utan gå därifrån med tredjepris-radioklockan så jag tänkte att någon av er kanske kunde svara på den här högst suspekta filosoferingen: På vilket sätt försvinner värmen ut ur huvudet?

När jag var liten så predikade min galna rödklädda gympalärare Fru Luhr om att man skulle frysa ihjäl om man inte hade mössa på sig på vintern eftersom hela 90% av kroppsvärmen försvann ut från huvudet. Men jag menar, varför då? Hur går det till? Försvinner värmen liksom bara poff ut genom näsborrarna och/eller hörselgångarna? Om man gick runt med en klädnypa på näsan och hörlurar i öronen skulle man inte behöva en mössa då? Eller rymmer värmen ut ur munnen? Man ser ju de där små rökmolnen när det är riktigt kallt, men om man var ständigt förvånad en hel vinter, skulle man dö då av förfrysning? Skulle kroppstemperaturen sjunka till 30 grader?

I och för sig har man ju inte mössan direkt på näsan eller munnen. Man har den på håret. Håret är i och för sig ganska varmt, jag har känt efter nu. Är det där all värme liksom lagras när den smitit ifrån kroppen?
Men om man klipper av sig håret så dör man ju inte av köldslag?

Och konstigast av allt är att man även ska ha på sig en liten hatt när det är varmt! För att då skyddar man sig mot värmen, samtidigt som man bevarar 90% av den. Plus att jag har hört att om man håller på att förfrysa så ska man stoppa händerna mellan knävecken eller armhålorna för att de är naturliga värmekällor. Man blir ju inte varm om man håller händerna på huvudet!

Jag förstår ingenting. Så sammanfattningsvis kan jag säga att den enda insikten jag fått av denna filosofering är att jag är glad att jag läser till statsvetare och inte till frisör.

1 comment:

Anonymous said...

Men tack för det!
Det tog kanske inte hela natten, men nära nog.
och den där festen låter ju sjukt lockande. Jag jobbar ju såklart. Men jag ska kolla under armar och ben om det kanske går för sig att byta helg med något. Det hade ju varit en höjdare.