Wednesday, November 26, 2008

Nyhetsurval

Varför finns det ens nyheter i Sverige? Vad lär vi oss av det?
Tjejer kan bli våldtagna på sommaren = tjejer lever i skräck,
Idol-Anna åkte ut = alla killar lever i skräck för att det nu inte finns någon snygg tjej att sukta efter på fredagskvällarna.
Christer Sjögrens jubileumsshow får uppföras på trä´gårn i göteborg = alla lever i skräck

Dagens nyhet som matats från klockan sju imorse ifrån svt till alldeles nyss på tv4-nyheterna är att det pågår demonstrationer i Thailand. Jasså tänker jag, varför då? Hur ser den politiska situationen ut som gör att det blivit så oroligt att landets medborgare kräver att Thailands premiärminister ska avgå? Jag rättar mig till i soffan och lyssnar intresserat, men nej där misstog jag mig. Istället övergår inslaget till att berätta om stackars medelåldersparet Svensson som inte fick åka till sin tropiska drömstrand idag, utan de får lov att åka på LÖRDAG istället!

Men det är ju klart, man måste ju prioritera. Sortera noga bland alla nyheter och välja ut de som är relevanta.
Svenskars r'tt att ha fri tillgång till semester och Thailändares rätt att utöva demokratiskt tryck. Valet av vinkel är ju självklar.

1 comment:

Anonymous said...

Åh din lilla sötunge.
Jag mår alldeles för träffligt. Jag råkar bara vara inne i en bittervåg. Du vet, en sån där våg som kommer då och då.
Men det går snart över. Snart är jag den ömma, mesiga och inte alls lika bittra sandra längre.
Jag känner faktiskt att det börjar hända redan nu i skrivande stund.
Och om vi ska vara allvarliga för en stund, så är det inte alltid lätt att vara människa. Men jag vet ju inte hur det är att vara något annat, så jag lär mig att acceptera läget istället.
Men tackar som frågar raring.
Hur mår du själv?