Tuesday, November 25, 2008

Hej mitt vinterland


Exakt såhär mycket snö är det i Göteborg, men göteborgarna har redan börjat prata om snökaos och inställda spårvagnar och en köldskadad Håkan Hellström.

Om det är något jag inte förstår som dalkulla är att storstäder varje år blir förvånade när det bli vinter. "Nämen, det är något konstigt vitt här, och det känns lite kallt ute, goa gubbar, vad kan detta vara måntro?" Drabbas alla av kollektiv minnesförlust och glömmer bort den längsta svenska årtiden?

I dagens samhälle skulle jag inte bli förvånad om göteborgarna förväxlar två snöflingor med en terrorattack. "Det är något ute och flyger, det närmar sig Nordstan! Är det inte Usamas mjäll som är ute och seglar! Fort till beredskap! Fram med lisebergskaninsarmén!" Förvirringen kommer att vara stor och Glenn Hysén kommer desperat att ringa USA och rådfråga vad man ska ta sig till.
Det är här jag känner att jag är glad att jag inte är islänning, för att jag antar att Bush-administrationens råd kommer att vara "chansa och anfall ett land som börjar på I, allt är samma lika".

Men såklart är det fel, för att snöterroristernas högkvarter ligger ju egentligen i Jukkasjärvi, bättre känt (eller förklätt) som ishotellet.

Oh kan jag inte få snö nu så att det kan hända något spännande.

No comments: