Saturday, July 12, 2008

Gabbis som den vackraste kvinnan någonsin?

Nästa lördag fyller jag år och det är nämligen så att födelsedagar är det bland det bästa jag vet, vilket är en liten paradox eftersom jag de senaste 7 år lidit av en obotlig åldersnoja. (Ja jag fyllde aldrig 16 utan bara 15 +1, jävligt sjukt, undrar vad hypokondriboken säger om det?). Efter många suckar från alla håll och kanter har jag övertalat föräldrarna att mina vänner inte heller i år har anammat någon form av förstör-allt-du-kan-på-en-fest-syndrom och planerar nu för fullt ett födelsedagsparty med temat film.

Då jag är en historianörd borde jag gjort det lätt för mig och klätt ut mig tilll Gustav Vasa, jag kom dock inte på någon film där han är med (NEJ DET FINNS INTE, HÖR NI VAD JAG SÄGER?! JAG ÄR FÖRFASIKEN UTKLÄDD TILL HONOM VARJE DAG!DET ÄR NOG NU!). Så efter mycket om och men har jag till slut kommit på att jag vill vara Maximus från filmen Gladiator. Detta tycke jag var en utomordentlig idé tills jag insåg att jag skulle få gå runt endast iförd en kort sönderslitsad kjol och bar överkropp. Istället bestämde jag mig för att vara någon kvinnlig figur ifrån något episkt antikt drama och eftersom jag uppenbarligen har fruktansvärt höga tankar om mig själv började jag googla Helen of Troy - även känd som den vackraste kvinnan genom tiderna.

Inspirerade av denna bild av Diane Kruger som Helen från filmen Troja begav jag mig ut i Falu stad och letade och letade och letade, men uppenbarligen är inte min hemmastad något modemecka när det gäller gladiatorkläder, så jag köpte ytterligare en vit klänning till min uppsättning av 50 andra vita klänningar (ytterligare en suck från min mamma kom fram när jag kom hem och visade upp mitt mästerliga inköp. Hon frågade trött hur många vita klänningar man behövde, var på jag menade att man inte behöver så många, bara man har en som liknar en som de hade för drygt 2000 år sedan. Jag tror nog hon i hemlighet funderade på varför jag inte bara köpt ett lakan och gjort om det till en toga). Till en början var jag oerhört entusiastisk och tänkte att ja med lite accessoarer så blir nog det här bra, men nu har jag tagit mitt förnuft till fånga. Jag kommer inte likna Diane Krugers version av Helen of Troy, utan snarare kommer jag att efterlikna denna avbildning av samma kvinna:

Jag kanske bara ska acceptera mitt ödé? Någon som vet en bra Gustav Vasa film?

No comments: