Wednesday, July 16, 2008

Födelsedagstraditioner


Födelsedagen symboliserar något oerhört speciellt för mig, vilket gör min släkt konfunderad. Ska man verkligen ha kalas efter 6 års ålder? Kan man verkligen bjuda in folk när man fyller ojämnt? (Alltså för mig är 22 så jämt som det kan bli). Svenskarna är lite mjäkiga i mitt tycke när det gäller att slå på den stora happy-birthdaytrumman.
Ett tag tänkte jag att jag kanske borde konventera till dansk-ismen. Alltså bli dansk.
Jag läste att danskarna firar vilken ojämn födelsedag som helst med buller och bång, utan att knussla. Jag ändrade mig dock snabbt när jag fick veta att det fanns en speciell tradition på 25-årsdagen, nämligen att om man inte gift sig än har vännerna rätt att hälla kanel över födelsedagsbarnet!
Inte heller vill jag bli kines där uppenbarligen man stiger i ålder obekvämt snabbt för min åldersnoja. "Det traditionella Kinesiska sättet att räkna ålder skiljer sig från det västerländska. I Kina räknar man den första dagen i det kinesiska nyåret i månkalendern som startpunkten för ett nytt år. Det spelar ingen roll i vilken månad ett barn föds så är barnet ett år. Och ytterligare ett år läggs till åldern så snart det nya året har börjat. Så vad som kan verka förvirrande för en västerlänning är att ett barn är två år gammal, även om det egentligen är två dagar, eller t.o.m bara två timmar gammal! Detta är möjligt om barnet har fötts under den sista dagen, eller timmen av det föregående året!"

Värst vore nog att ha skådat Gud. Det är säkert trevligt på alla andra sätt, men Jehovas vittnen firar inte ens födelsedagar! Eller någon annan högtidsdag som de anser vara obibliska, den enda dagen dom kan spexa till det lite på är när de åminner Jesus dödsdag. Känns obehagligt bakvänt för min smak.

Men jag ska inte sitta här på min lilla häst, för att fram till 300-talet så ansåg kristendomen födelsedagen som en hednisk sedvänja som inte skulle utövas eftersom det "eggade Gud till svartsjuka".

Så efter mycket om och men kanske det är bäst att vara den konstiga blivande 22-åringen som bjuder på bullar och saft. Jag får i alla fall fira min födelsedag! Hoppas inte Gud blir avundsjuk på det.

1 comment:

DonMalin said...

Hörrudu. När det finns en efterfrågan då måste man ju bistå!