Thursday, July 24, 2008

Saker som jag inte använder...

..men kanske borde göra. Många är de ting som finns runt mig i min vardag som jag aldrig riktigt förstått varför de blivit uppfunna, eller vad man egentligen ska ha dem till.


  1. Hatthyllan. När behöver man ta av sig en hatt och placera den någonstans, men framför allt, när fasiken har man på sig en hatt? En gång när jag var i Venezuela köpte jag en solhatt. Svart och dramatisk med en liten feminin rosett som en extra touch. Assnygg tyckte jag då. Köp aldrig solhattar när du redan fått solsting tycker jag nu. Hatthyllan fungerar i och för sig utomordentligt bra för saker som man inte vet var man ska lägga annars. Saker som man inte orkar ha på sig mer men inte orkar städa bort, som undgår den vanliga - jasså varför ligger det här och skräpar-kommentaren eftersom det är utom synhåll för alla som är under 1.60. Perfekt för mig med andra ord.
  2. Väska. Jag ser människor med väskor. De är snygga, de är sofistikerade, de har det förspänt här i jordelivet. Själv har jag blivit given axlar som sluttar som lutande tornet i Pisa, vilket gör att det inte finns något mer ansträngt än att gå runt med någon liten axelväska. När jag väl gör ett försök, så hittar jag ingenting i väskan. Gravitationslagen fungerar nämligen så i väskor att allt som man behöver hamnar längst ner, underst. Jag har gett upp. Jag ser inte längre ut som en världsvan kvinna som vet hur man accessoerar, utan istället ser jag ut som en svettig lodis som slängt på sig en jacka - men det säger jag er. Tusen gånger otympligare - tusen gånger snabbare att hitta saker i två fickor istället för i ett svart hål.

  3. Översta låset på min ytterdörr. Finns det ens en nyckel, eller är det någon mer magiskt simsalabim-funktion på det låset? Hm. Det känns i och för sig som att jag borde börja använda det nu när jag outat här att mitt hem är tjuvvänligt. Det kanske de har förstått ändå då mitt fönster ständigt är öppet för fri entré.


    Bubblare: Toalettpappershållaren, hårborsten och överkastet till sängen.

No comments: