Tuesday, July 15, 2008

En bulle i ugnen

Jag vill ju framhålla att det faktiskt finns något jag kan här i världen. Att baka bullar är en av de sakerna som jag bemästrar. Desto sämre brukar det vara med renhållningen under dessa sessions, såhär såg det ut förra gången jag bakade bullar:










och för att inte svika den traditionen så såg det ut såhär idag:

















Eftersom jag har fjällkyrkans 2-literrecept i kroppen, så känns det alltid så mjäkigt att komma med en halv liter mjölk och ropa ut Yippie 24 bullar! Jag behöver en stadig siffra uppåt 80-90.
I vanliga fall äter jag ju hysteriskt mycket deg, men när man bakar bullar ensam i ett litet kök med en ugn och tre plåtar så finns det ingen tid över, det märkte jag idag. Det fanns ingen logik. Det var kaos överallt och jag gjorde de snabba stegen mellan diskbänken-ugnen-bordet-någonannanstans-Agh!-Var är alla bakhandukar?-Ska man verkligen ha i kanel i kanelbullar, det kan väl ändå inte vara möjligt? Fan jag har ju redan haft på kanel, hoppas ingen märker-telefonsamtal-latinorytmer så blev resultatet ändå 167 bullar.
167 bullar.
minus 80 som det brukar bli? Hur mycket deg brukar jag egentligen äta?

Ahja, resultatet är i alla fall att de sex glada själarna (inkluderat mig) som kommer på lördag får 28 bullar var. Väl mött, ät ingen middag!

1 comment:

Anonymous said...

åh jag vill också ha kanelbullar!!