Wednesday, June 17, 2009

Midsommar

För ett år sedan bestämde jag och mitt falunpack oss för att fly Dalarna för en gångs skull och fira midsommar på Öland detta år. Jag har, pinsamt nog, aldrig varit på Öland. Jag har varit i Borås många gånger, något som jag ofta ifrågasätter, men aldrig på Öland.

I min fantasi har jag fabricerat upp hur livet på Öland skall vara. Det är jag, Cajsa, Samuel, Fredrik och Sandra som tvättar händerna i sjön och borstar tänderna med medtaget vatten. När man tröttnar på någon så kan man smyga iväg in i skogen och läsa eller lyssna på fåglarna. Om man går vilse får man krama ett träd tills någon kommer och hittar en igen och då sjunger man en glad liten sång och hoppsar tillbaka till huset (på 10 kvadrat) med vita knutar.

Sen fick jag höra av en arbetskamrat att på sommaren, framför allt midsommar, stiger befolkningsantalet på öland från 20 000 pers till 100 000. Sen sa min mamma att kungafamiljen också skulle slå upp sin husvagn på Solliden, som uppenbarligen inte är en utbyggnad av Borås, utan ett ställe på Öland. Hur många människor får plats på Öland innan ön börjar sjunka? Nej nu fick wikipedia komma fram och det gjorde mig inte ett dugg lugnare.
"Från 1569 till 1804var hela Öland inrättat som så kallad kunglig djurgårdsinrättning, det vill säga en kunglig jaktpark. " och där fanns också att läsa "I Böda finns en stor dansanläggning för bland annat square dance som drar till sig dansare från hela världen". Jag fick även lära mig att Öland är typ lika stort som den här ihopfantiserade stugan på 10 kvadrat. Var skall alla människor få plats? Speciellt om de vill dansa square dance?

Hur ska jag komma undan? Antagligen finns det väl säkert inte ens några träd på Öland, det är som ett kargt landskap med får. Hur ska man då hitta hem när man går vilse? Fungerar det lika bra att krama ett får? Eller kommer kungafamiljen fram och skjuter på mig då?

Nästa år ska jag föreslå att vi stannar i Dalarna.

No comments: