Tuesday, June 16, 2009

Sommarjobb

Idag har jag jobbat en av mina två arbetsdagar den här sommaren. Så attraktiv är jag på arbetsmarknaden. De ringde förra veckan från ett bemannningsföretag och undrade om jag ville jobba. Självklart sa jag och insåg samtidigt att de vanliga människorna de brukade fråga var bortresta. Att jag fått jobbet på grund av min fantastiska arbetsintervju är inte troligt eftersom när de frågade mig varför jag sökt arbetet på Älvsborgs fästning som serveringspersonal så svarade jag:

För att jag gillar slott.
(En jeopardysignal hördes i samband med detta svar).

I alla fall var jag hur nervös som helst idag. Skulle jag hitta till båten eller skulle jag få lov att ragga upp en fiskgubbe som kunde ta mig ut till ön? Hade jag rätt kläder på mig? Skulle man ha med sig matlåda eller inte? Matlådemysteriumet är alltid en grej på ett nytt jobb. Man vill inte ha en matlåta med sig och sen få lov att fråga efter kylskåp. Oh hu vad pinsamt. Man vill ju inte heller sitta där ute ensam på ön när alla andra tar fram sina smaskiga maträtter. Jag skulle ju inte kunnat dra mig tillbaka och hittat ett McDonalds på den där ön utan det skulle bara va att sätta sig med ett fiskspö.

Iaf behövde jag inte vara nervös. Jag är som gjord för att vara på slott. Jag fick gå i historiska skrymslen där ingen annan fick gå och KLÄ UT MIG till ett gille! Sen fick man mat där (toppen! Mina två svettiga ostmackor var inte så tilltalande) och hela kvällen avslutades med en båttur genom Göteborgs hamn.

Imorgon ska tyskar komma och fira midsommar! Hoppas jag får leda lekarna. Jag har det bästa tvådagarsjobbet i världen!

No comments: