Tuesday, June 2, 2009

Liten inforuta om valet

Gabbis informerar och uppmanar.


Vem får rösta?
Alla som är 18 år och medborgare i ett EU-land.
Varför skulle jag rösta?
Argumenten för att man skall rösta har du hört 1000 gånger. Demokrati är bra (jaha varför då? Vad händer om jag inte röstar, kommer Adolf Hitler version 2.0 att gripa makten i Sverige? Kommer jag att få lov att betala böter?). Det här är din chans att påverka? (Vad gör väl min röst, det bor ju hur många människor i Europa som helst som kan rösta istället för mig).
Jag kan rada upp alla argument hur många gånger som helst men kontentan är denna:
EU påverkar dig. Ja dig. IPRED är ett exempel på ett EU-direktiv som blivit lag i Sverige. Nu kan du inte längre ladda ner dina favoritserier för att det var någon annan tjockis på Bert Karlsson bolag som röstade åt dig.
Att rösta är en rättighet såväl som en skyldighet. Om man inte röstar, får man inte klaga. Så är det bara. Då har man förbrukat sin rätt att uttala sig om något man tycker är fel. Och vad ska man då prata om på kafferasterna? Nej just det. Få din röst hörd!

Vart kan jag rösta?
Om du är borta, bakis eller instabil den 7 juni så kan du förtidsrösta. Titta in på valmyndigheten för att kolla upp vart du kan göra det. Det brukar oftast finnas röstlokaler på biblan.

Jag har kastat bort min röstsedel och nu vill jag ju rösta!
Lätt ordnat. Beställ en ny röstsedel på valmyndigheten. Glöm inte att ta med legitimation, om du inte är känd det vill säga. För att då kan du bara säga till vakten: Vet du inte vem jag är?

Frågor på detta?

1 comment:

carro said...

jag är känd!

Maja jobbar i röstlådan i Nordstan, så där är jag kändis! fett!