Monday, September 22, 2008

Kroppen

Som en självständig människa, som jag vill tro att jag är, blir jag högst frusterad när jag inte kan förstå hur saker fungerar. Hur öppnar man motorhuven, hur får man internet att fungera, hur kommer man åt mediasystemet på våran high-tech-tv utan att vilja döda någon?

Oftast brukar jag ändå lista ut hur de här tekniska sakerna fungerar (det vill säga jag försöker slå av och på datorn, trycka på alla knappar på tvdosan och bända upp motorhuven). Något som däremot är mer kryptiskt är att jag knappt kunde svara på var hjärtat befinner sig. Vänster-höger-mittemellan?
Det är ju inte så att man lever med sin kropp 24/7. Jag har mig veterligt i alla fall aldrig haft någon utomkroppslig uppenbarelse ändå har jag inte på något sätt koll på vad som försigår i någon kroppsdel what so ever. Om jag får ont i magen så kan jag inte härleda det till att jag drack dålig mjölk häromdagen utan tar istället fram Bonniers läkarlexikon (även kallad hypokondriboken) och kommer fram till att magcancern nog har en liten förfest i min kropp.
Om ett knä är skadat efter en blöt Riga-resa kombinerat med en övertro på mina flygkunskaper vaknar jag upp och tror att köttsåret har legat på lur sedan jag föddes och har nu bestämt sig för att angripa min kropp.

Konstigaste av allt är ändå att varje gång jag öppnar en kurslitteraturbok så mår jag illa. Det har nog inget alls att göra med att jag är omotiverad, det är väl bara så att huvudvärken ligger latent i kroppen? Eller?

No comments: