Monday, September 8, 2008

Det nya hälsosammare livet

Nej fyfan nu måste det bli skärpning på bloggandet. Så här osunt kan jag inte leva i mitt nya Göteborgsliv. För att hälsa och vigör är vad jag ska ägna mig åt här på västkusten.
Här är min fantastiska plan om hur detta ska gå till:

Vegetarisk kost.
Min kära rumskamrat Madeleine har levt politiskt korrekt och välmående i två år och nu har jag för alla goda anledningars skull (det vill säga husfriden och ekonomins) anammat dessa matvanor. Problemet är för det första att jag kan två vegetariska koster.
- Pastasås
- Kycklingsallad utan kyckling.
Där tar min kunskap som inte inkluderar husmanskost slut. Därför har jag förlitat mig på smörgåsar. Mackor med smör, mackor med ost, rostade mackor med smör och ost.
Och det för oss till problem nummer två. Jag älskar kött. Jag har konstiga cravings, konstiga drömmar, köttiga hallucinationer. Jag förstår inte hur folk klarar av det här, för att det gjorde inte jag.
Så jag köpte ett skinkpaketet (som jag gömt under josen, ja för husfridens skull).

Regelbunden träning.
Redan när jag var i London infann sig vilda diskussioner mellan mig och Cajsa om hur roligt Friskis egentligen är. Så jag köpte en sportbehå på primark för den förfärliga summan av 45 kronor som ett hot om annars onödigt spenderade pengar Det är ju som sagt lätt att prata om en hurtig sida när man är i ett annat land, desto svårare att ta sig till en instängd lokal fylld med 50 svettiga medelålderskris-människor som övar kissande hunden när man väl är i Sverige.
Så jag kom till Göteborg för två veckor sedan. Idag orkade jag gå hela 10-minuterspromenaden som är mellan mig och friskis. Det var efter att jag sovit middag i tre timmar. Och jag registrerade mig bara. Slog på stort gjorde jag också, 2000 kronor för ett helårs jympakort.
Så imorgon ska jag gå dit och hoppas på att den jympalektionen är värd 2045 kronor, för att vem tror att jag kommer att klara hela den långa vägen dit igen? Sannorlikheten är ju att jag kommer att fastna på mcdonalds på vägen dit, förvirrad av min köttabstinens.

1 comment:

Cajsa said...

Efter några hemska drömmar har jag blivit besatt av friskis. Jag vill gå varje dag!