Friday, June 6, 2008

Lite av vad som händer i mitt liv

En del böcker borde man varna allmänheten för. Jag har precis läst en sådan. Läppstiftsdjungeln av Candance Bushell. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på. Hör man inte bara på namnet att all text i den här boken kommer att vara så hjärndöd att man vill hyvla av foten så fort man tar upp den? Inte heller förstod jag att om man har som framsidekommentar "Hennes bästa bok sedan Sex and the City" betyder att det inte finns något annat att säga om det litterära verket än att författaren tidigare gjort något som ledde till en serie som blev hypad på 90-talet? Problemet i mitt liv är att jag sällan kan lägga ner en bok och bara tänka "nej det här var inte min grej" utan jag måste läsa ut den, helst så fort som möjligt för att få någon insikt i varför de ens har skrivit sådan här skit? Nu när jag ändå är i farten kan jag ju höja ett varnings finger för allas svenska "favoriter" Liza Marklund och Camilla Läckberg. Större missbruk av det svenska språket får man nästan leta efter.

Annars i mitt liv så håller ju mitt rum här hemma i Falun så sakteliga på att förvandlas om till gästrum. Jag har hela tiden tänkt att när min säng kaserades, ja då var det slut på Gabbis kammare så att det var med skräckblandad förtjusning som jag begav mig iväg till Ikea idag för att införskaffa en bäddsoffa (vilket uppenbarligen är det som skapar ett gästrum, alla andra möbler som jag haft i alla år står ju kvar). Det var en speedad tur på tre förmiddagstimmar fram och tillbaka till Gävle (eftersom Ingvar vägrar att bygga ett himmelskt inredningscentrum i Dalarna) med melodramatisk odefinerbar hårdrocksskrikmusik på högsta volym och när jag och mamma väl snickrat ihop sängen såg den både större och mer tilltalande ut än det gamla åbäket till bädd jag har dragits med tidigare och nu när jag ligger i den så undrar jag inte om den till och med är lite skönare?

Så eftersom den här känslan av att mitt rum försvann uteblev i och med sängbytet blev jag lite lugnare i själen. Detta kanske ändå fortfarande var mitt tillhåll, där jag kunde finna min själsro i allt kaos Falun framkallar? Den tanken höll sig tills jag skulle leta reda på en ny bok och hittade denna förruttning i min bokhylla:

Uppenbarligen så har mitt rum infråntagits mig för mycket länge sedan, jag har bara fokuserat på fel saker. Har någon ett oskändat rum gratis till övers som ni känner att ni vill döpa om till Gabriellas, tveka inte att höra av er! (Mamma jag bara skojar, jag älskar att bo hemma, jag har ju en fläkt tamejtusan!).

No comments: