Thursday, June 5, 2008

Åldersnoja

Igår fyllde min två år yngre syster 20 år, vilket jag tyckte var högst märkligt eftersom jag själv fortfarande är blott 19 somrar. För att späda på den här åldernojan har tankar smugit sig på gällande olika gränser som när man övergår från tjej till kvinna och från ungdom till vuxen. Det är lätt att säga att "ja när man får barn" eller när man vet vad boränta är då har man uppfyllt mogen-att-plockas-kraven men jag tror ändock att det är lite missvisande. Eftersom jag helst vill vara en ungdomlig tjej har jag då listat tre saker som inte jag gör/kan, som jag fått för mig att vuxna människor pysslar med:

  1. Vuxna människor går sällan på stan för nöjes skull utan tillbringar endast tid där när ärenden skall utföras. Då finns alltid en strategi tillhanda. Startskottet går. Gösta går med det långa steget före till Kalles tobak och systembolaget medan Marianne prejar folk med en kundvagn på hemköp. Tillbaka till mållinjen inom en kvart. Återvänder nöjda hem och konstaterar att stadskärnan inte har förändrat sig ett dugg från förra månadens utflykt.
  2. När man hämtar ut paket kan man automatiskt vad alla bokstäver på uthämtningsnumret har för namnuttydelse. Ellosbeställningens kod STR252 blir snabbt SIXTEN-TORD-RUNE-TVÅ-FEM-TVÅ. Sedan upprepar man bara bokstäverna så att den unga kassörskan ska fatta vad man svamlar om. (BINGO-bokstäverna gills icke för att där har Leif "loket" Olsson uppfostrat oss väl i Bertil, Ivar osv.)
  3. Man betalar för parkering när man åker bort. Inte gör man som mig och parkerar fem kilometer från mitt hus bara för att det är gratis för att sedan känna sig jävligt nöjd med att man tjänar tio kronor/dygnet. Nej istället har man alltid växelpengarna redo i en liten anordning i bilen (denna punkt kan även återknytas till punkt 1 eftersom man vill hem från stan så fort som möjligt och då underlättar det om bilen inte är parkerad i Sibirsk).

Ja det var väl skönt att någon äntligen klargjorde skillnaden mellan yngling/fullvuxen. Nu får vi bara hoppas att det inte kommer någon liten yngre snärta och förkunnar att man är vuxen när man ska fylla 22 och har förnekat ens riktiga ålder i snart 3 år, för att då är det tamejfasiken kört för mig.

1 comment:

Anonymous said...

Jag och Fredrik är gamla för vi kan ju namnalfabetet. Vi tycker dessutom om kaffe och fikabröd.