Wednesday, June 18, 2008

Morgonen gör en comeback

Jag har ju fått för mig att om man går upp tidigt på morgonen så kommer kunskapen om livet springande som en kissnödig på krogen. Denna tro har blivit skadad genom åren, många gånger av morgonsoffa-programmen, och jag hade nästan tappat hoppet om att några värdiga insikter kunde bli producerade före klockan tolv. Men idag fick morgontimmarna tillbaka lite av sin forna glans.

Igår ringde en arbetsgivare och erbjöd mig några veckors sommarjobb. Jag visste att jag hade sökt tjänsten men som vanligt var det ett mysterium gällande vad uppgifterna egentligen innebar. Men eftersom jag inte kan tacka nej till jobb (ett men från min fattiga tid i Göteborg) så gick jag med på att undersöka saken lite närmare. En kvinna som jobbade på företaget ringde upp mig så att vi kunde boka in ett hurtigt möte på onsdagen (idag) klockan nio. Jag frågade professionellt om det var något annat jag skulle tänka på inför vår morgondejt men det enda jag fick till svar var: Neej.. jag är vid de exotiska frukterna.

Efter en natt med många uppvaknande i tron om att jag skulle försova mig och missa upplösningen på frågan gällande vad det här var för jobb egentligen, steg jag upp tröttare än vanligt och slängde på mig den obligatoriska kristna koftan och trampade iväg till Ica Maxi. Eftersom det var arla timma var det ödsligt och tomt i butiken så där gick jag bland ensliga hyllmeter och ropade ut "ELSA-KARIN!" (Namn fingerat av mig, mycket fyndigt). Efter tre varv, en förfrågan hos en hjälpsam Ica-medarbetare som konstig nog inte kunde besvara min fråga: Jag letar efter en kvinna som inte jobbar här, har du sett henne? så hittade jag Elsa-Karin som förutbestämt vid exotic snack. Hon berättade passionerat om de olika nötternas former och att cashewnötter fanns i både BBQ och chili/lime-smak och om någon påse höll på att bli för gammal, var det bara att hälla över innehållet i lösvikten.

20 minuter senare var vårt möte avslutat och när jag cyklade hemåt hade jag kommit fram till två saker.

  1. Jag är för lat och för nöjd här i Falun för ett nötjobb
  2. Jag ska inte under några omständigheter köpa lösviktsnötter.

Ja jag säger då bara det. Halleluja för morgonen!
Nu ska jag sova.

1 comment:

Anonymous said...

*harklar mig*

Hörru!
Hur kan du ignorera att skriva i bloggen? Nu när jag jobbar och allt. Vad ska jag nu roa mig med tycker du?
Skit i att du har besök, förklara för dom att din viktigaste uppgift är att tillfredställa mitt behov av Gabbisord.