Tuesday, February 10, 2009

Slogans

Vi har under min studietid diskuterat hur viktig regionell utveckling är och hur den blir allt vanligare i det postmoderna samhället. Då gäller det även för de olika städerna att profilera sig själv riktigt ordentligt så att man kan locka turister eller nya sponsorer.
Jag presenterar nu:
Fantastiska slogans

Lidköping - Morgondagens småstad
Åmåls kommun - Alltid något, sa han som fick se Åmål
Stöde - Om Du bott här, hade Du var´t hemma nu!
Västerås - Where you can sleep with mermaids
Hjo kommun- I love Hjo
Vingåkers kommun - En promille kan inte ha fel!

Men eftersom mitt hjärta klappar för Dalarna så måste jag ändå utse Bjursås slogan som den bästa någonsin.

Bjursås - Dalarnas Schweiz










Min motivering: På vilket sätt är Bjursås Dalarnas Schweiz? De har några nedförsbackar, men ingen lyxig ost, choklad eller klockor. Att sedan kombinera denna slogan med en bäver som profildjur är helt enkelt genialiskt! Bävrar och två nedförsbackar - det låter sannerligen som Schweiz, fast i Dalarna.

2 comments:

Cajsa said...

Enköping - Sveriges närmaste stad. Den har jag alltid gillat.

Anonymous said...

Hahah, I love Hjo! Klockrent!