Thursday, December 18, 2008

Får det lov att vara en grillad kackerlacka?

Msn.se är min startsida och idag fick jag se ett litet inslag om asiatisk mat.
Jag kan ju inte direkt hävda att jag uppvisar min starkaste sida i köket speciellt inte nu då jag håller på att rensa kyl och frys för att jag är fattig och för att mjölk inte smakar så bra när den är 2 veckor gammal, men asiaterna de har en helt annan känsla. Lyssna bara på det här citaten:

"När de lever kan man lyssna på syrsornas vackra ljud. Efteråt kan man äta dem".
/Kocken
"Brödets krispighet passar bra med smaken av mask"
/Kunden

Jag har aldrig förstått det här med hur man kommer på mat. Stenåldermänniskorna hade väl inget överflöd av mat till handa - det var ju inte som att de kunda åka och handla på närmaste Grottköp, om något recept misslyckades. De bara blandade och kom på att svamp skulle jäsa i 40 minuter och sen kunde man reglera elden till cirka 225 grader och stirra på solen i 10 minuter och sen ta ut ett hamburgebröd. TADA!

Det måste ändå tagit lång tid och många misslyckade försök att lista ut hur saker och ting går ihop, men det är klart om man inte har något annat att ta till så äter man ju vad som bjuds utan att fråga efter mer salt (speciellt inte på medeltiden då allt var indränkt i salt för att bevara maten längre).
Och på det planet förstår jag asiaterna. Är valet mellan äckligt ris och en krispig mask så är ju valet självklart. Jag har ju hört att insekter är proteinrikt.

No comments: