Monday, March 9, 2009

Att göra något annat än att plugga

Nu har jag suttit på KTB (kurs och tidningsbiblioteket) sen föreläsningen slutade vid 12.00 för skriva om etik inom förvaltningspolitik (ett litet rim där). Ja ni hör själva, detta är en fantastisk måndag.

Dock har jag fått lite nya kunskaper.
I ett experiment som genomfördes 1970 där lärare blev tillsagda att ge eleverna stötar om de inte kunde svara på en fråga så gav 60 procent av de deltagande alla stötar upp till den farligaste nivån om de inte kunde svara på en fråga. Om de tvekade uppmanades läraren att ändock fortsätta, vilket då de flesta gjorde.

Kontentan av detta experiment var att visa att vanligt folk följer de uppmaningar som ges dem även fast det i grunden egentligen vet att det de gör inte är etiskt accepterbart.

Och kontentan av detta inlägg är att jag inte orkar svara på några fler frågor om hur moralisk en statstjänsteman egentligen är och tycker det är mer lockande att blogga om ingenting alls.

Jag har en känsla av att om jag hade varit den där eleven så skulle jag sett ut som friterad räka kombinerat med Einsteins hår vid det här laget. (Och ja, jag tog mig tid att photoshopa ihop en bild på det scenariot också, jag skulle verkligen inte överlevt det där experimentet).

3 comments:

Anonymous said...

Det där experimentet ska man inte börja läsa om, det finns så sjukt mycket som är intressant med det. Bland annat är folk tydligen mycket mer benägna att lyda order som skadar andra människor om de får veta att någon annan kommer ta ansvaret om det händer försökspersonen något. Det drog Hitler och grabbarna nytta av något otroligt fick jag lära mig när jag läste psykologi. Människor är äckligt manipulerbara och borde låsas in. Allihop.

Picknickkorg said...

Fy fanken, jag måste få gå en photoshopkurs hos dig. Hur får du ihop det så bra? Inte en skarv, sjukt snyggt!

Anonymous said...

hysteriskt kul!!