Saturday, March 21, 2009

Hur låter djur?


Malin och jag pratade i telefon nu på kvällkvisten (nej vi är inte övertrötta, det här sådana här konversationer som vi har på riktigt):

Vi diskuterade kursen vi läste förra sommaren och om kvinnan som skulle skriva om hästar. Vi började spekulera över hur hennes dialoger i den historien såg ut.

Jag: Jag menar gnäägg, vad svarar hästar på det? Ett halvt gnää?
Malin: Antagligen ptro.
Jag: Ja det är klart. Det märks att det är du som snart är färdig journalist, inte jag.
Malin: Men hur kom man på hur man skulle stava hästarnas ljud P-T-R-O, det låter ju inte så! Var kom O:et ifrån?
Jag: Och låter verkligen fåren BÄ? Och kossorna MU?
Malin: Tåls att tänka på.
Jag: Och varför är vissa djurljud prioriterade? Vad hände med giraffen? Hur låter giraffen? Det är det ingen som vet! Vad är det för diskriminering mot afrikanska djur?
Malin: Men roligast är Kalle Anka. När han var arg så skrev de Dubbelkvack.
Jag: Haha jättekonstigt! KVACK KVACK. Låter ju inte alls argt!
Malin: Jag undrar då vad de menade med megakvack?

Jag blev lite fundersam efter vi hade lagt på och googlade på "hur låter en giraff" och hittade detta:

"Giraffen ger så sällan hörbara ljud ifrån sig att den har rykte om sig att vara stum. Men den kan ge ifrån vad som beskrives som stönande ljud och rop med låg tonhöjd."

Nu sitter jag bara och väntar på att disney ska göra en figur som heter Göran Giraff som har ett hett temperament och som när han blir arg ofta ger ifrån sig ett passande ljud istället för svordom, jag föreslår dubbelstön (stön stön) alternativt megastön (STÖN!!!).
Åh snälla Disney, ordna detta nu så ska ni se att den där smygrasiststämpeln suddas ut i ett nafs!

No comments: