Thursday, January 27, 2011

Kinas arbetsmarknad

Att ett land 1,3 miljarder människor har en sådan hög tillväxt är ganska fascinerande. Nu vet jag inte riktigt hur arbetslöshetssifforna ser ut i Kina, men min erfarenhet hittills är att de måste vara låga. Inte bara pga den stadiga BNP-siffran, utan även för att människor överallt utför de mest fascinerande jobben.

Här tillexempel. Jag sitter på Kinas motsvarighet till KTB, och var femte meter står en skylt: Quiet Area, Please be considerate. Ändå har någon liten stackare blivit anställd att stå i denna zon med en liten spade där det står please be quiet.

Fast så synd om honom är det antagligen inte, med all sannolikhet tjänar han bättre än jag gör på mitt taxijobb. Mindre skrikande människor behöver han hantera också, för om någon skulle ha några klagomål att ropa ut, är det bara för honom att vifta med sin spade.

3 comments:

Carin H said...

Förlåt en politisk novis, men har inte det att göra med att Kina är/var kommunistiskt? Då brukar väl alla ha jobb, oavsett om det behövs eller inte?

Anonymous said...

På vilket sätt hör kommunism ihop med arbetslöshet? För i så fall har ju Ryssland missuppfattat det konceptet helt.

Gabriella said...

Vadå är Kina kommunistiskt? Nej men om man vill läsa mer om kinesisk arbetsmarknad är det bara googla eller titta här:

http://www.saco.se/upload/Dokumentarkiv/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev%20-%20ARBETSNYTT%20KINA.pdf

I övrigt tycker jag vi lämnar den politiska debatten till någon annan gång (alt annan blogg - politisk diskurs-censur råder kanske snart, måste acklimatisera mig till kinas way of life) och fokuserar på hur lustigt det är med överskyltning i alla dess former som existerar i Hong Kong.