Thursday, May 22, 2008

Morgonstund har guld i mun...eller?

Det är ju ingen hemlighet att min relation till tidiga morgonar inte är den bästa. Jag pratar ganska vidlyftigt om detta faktum, som ett litet skämt, men uppenbarligen är det ändå ett bevis på svag karaktär. För en riktig moralisk människa går upp i ottan och har vid sjusnåret mjölkat kossorna, bakat en paj och gift sig med en man. Sjusovarna, den kategorin som jag då så fantastiskt tillhör, är per definition feta, lata och korkade. Så det var med en skräckblandad förtjusning som jag i två månaders tid sett fram emot denna dag då jag pga skolförpliktelser skulle bli uppschasad 06:30! Äntligen skulle jag få kliva ut ur den dunkla värld av fetma och lathet men kanske framför allt dumhet och låta denna arla timma sprida sitt upplysande sken över mig.

Ivrig att få uppleva den här magiska timmen, sprang jag imorse ut i vardagsrummet (ja på morgonen orkar jag inte ens bry mig om att det nuförtiden har byggts en liten myrfarm i kylskåpet) och placerade mig och min frukost konsekvent framför SVTs morgonsoffa.
Med stora ögon fick jag närvara när de intervjuade en zoolog om pandorna i Kina.
Uppenbarligen skulle några jättebjörnar från en djurfarm vara med och uppträda vid OS-invigningen men efter jordbävningen så var 3 stycken försvunna!
Vänta, vänta, vänta nu. Är det inte så att det är en humanitär kris efter den där jordbävningen?
Flera tusen människor döda. Vafan pratar de om borttappade pandor för? Är det kaos nu i invigningcermonin eftersom någon bambuskottsälskande nalle förlorat sin danspartner? Kommer grupperingen att bli alldeles fel och finns det inga ersättare? Uppenbarligen var detta en sådan chockerande nyhet för världen att den har nått ända till Sveriges morgonprogram.

Så alla morgonpigga människor där ute som alltid framhäver er förträfflighet på bekostnad av oss nattmänniskor, sorry, jag är er på spåren. Det finns inget intelligenshöjande varken med pandor eller morgonteve, och att slaviskt följa vad som händer i tvsoffan är väl det enda som finns att göra före klockan tolv, egentligen?

No comments: