Tuesday, May 20, 2008

Hel och ren

Släktforskning har ju varit min pappas gebit genom åren, själv har jag inte riktigt haft någon nisch förens idag då jag hittade källan till familjen Larssons motto "Hel och ren!"
Citatet är hämtat från Svensk damtidning anno 1903 och en liten del i anvisningen har fallit bort men tur är väl kanske det, för att då skulle jag aldrig ha kunnat ära farmors familjemotto.
Jobbigast hade varit om den följande delen om okammat hår funnits kvar uttryckligen i familjens hänvisningar för att det finns inget som är så nedstämmande som när man är osmaklig för andra människor.
"Om du vill vara en dame, så får du inte häller "glo" på folk hvarken inne eller
ute och alls inte vända dig om på gatan för att se efter någon. Detta är ofint
och präglar dig som tarflig. Snygg och ren äfven till hvardagslag, om än aldrig
så enkel! Det är en mycket oaptitlig företeelse att se en person med okammadt
hår, orena händer, fläckigt förkläde och trasig kjolkant. Renlighet och snygghet
är första vilkoret för den, som vill låta kalla sig för fröken".

Sammanfattningsvis så kan man ju säga att jag är glad att det hela har förkortats till hel och ren för att inte ens få stirra på människor inomhus, ja det är ju bara tortyr.

1 comment:

Anonymous said...

Hahaha. Ånej. Jag som så gärna vill kalla mig för fröken.