Thursday, April 16, 2009

Jordens undergång

Eftersom jag var ett stört barn när jag var liten så tyckte jag om att titta på vetenskapens värld. Där hade de ett reportage om hur Mayaindianerna trodde att jorden hade olika tidsåldrar som fungerade i cykler. När jorden var ny infann sig guldåldern, sen silveråldern osv. och just nu lever vi i den sämsta epoken där de flesta har glömt hur man nyttjar naturen och lever i harmoni med den. Så därför kommer jorden typ att rebota sig och bara rädda dem som kan förstå hur man odlar solrosor och detta kommer då att infalla 23 december 2012 när planterna står i zenit.

Jag har varit fast övertygad om att detta är sant och tänk till min förfasan när jag insåg att min egen lilla religion också har en bibeltolkare som säger att en komet kommer att slå ner och förinta jorden just 2012.

Nu kanske det inte är så att man ska lita på allt som man läser eller googlar fram. Jordens undergång har förutspåtts många gånger och några som verkligen tycker om att spekulerar i detta är allas våra favoriter, jehovas vittnen. Undergången har utpekats ske 1873, 1874, 1878, 1881, 1910, 1914, 1915, 1918, 1920, 1925, 1938. 1941, 1942 (här tog de en gissningspaus), 1969, 1975, 1984.

Om dock någon av de här domedagsprofetiorna är sanna så tycker jag ändock att organisationen Centro, främst aktiv i Filipinerna gav de bästa tipset när de förutspådde att jorden skulle fara därhän 1998. De rekommenderade att man skulle dra sig tillbaka till en säker plats.

Däremot gav de inga närmare bestämmelser på vart den skulle vara någonstans. Antagligen inte på jorden då?

No comments: