Thursday, March 6, 2008

Food or Gabriella? I´ll have Gabriella.



Ja många är de ansikten som jag kan porträttera av mig själv på en dag. Idag hade jag bestämt mig för att våren var kommen och svidade därmed upp mig med min alltid efterlängtade skinnjacka och mina nyinköpta vita - snart gråsunkiga eftersom jag vet att malin har rätt- pjux (that´s right. Jag reclaimar det ordet).
Senare på dagen i ett desperat AHAHAHAH-vad-ska-jag-göra-med-mitt-liv-i-sommar-moment fick jag porträttera mig själv som CV-neutral (ja det stod så på academic works sida) och satte på mitt lurigaste Systar Larsson-leende.

Min nyfunna vårglädje som utspelar sig som vilken annan Svensson som helst - man ler fånigt mot förbipassarande galningar och sjunger med i p3-låtar - svartnade snart när jag kom ut till köket för att äta frukost. Dagen innan hade min lilla korridor haft den stora obligatoriska dispyten gällande städning. Eller bristen på städning. Köket är det äckligaste jag sett, som tidigare sagt, men jag är inte den som är den utan jag har utvecklat ett fint tunnelseende samt ett system för att aldrig sammanföra någon arbetsyta med mina mackor. Såhär löd diskussionen:
- Vi måste ha en som är städansvarig för varje dag, så när man går och lägger sig så kan man kolla om allt är okej.
- Ja eller så kan man bara torka upp efter sig om man spiller och diska efter sig när man ätit.
Familjen Larssons familjemotto är hel och ren - och det appliceras på alla punkter i livet - så om jag sluskar runt så städar jag efter mig själv. Men jag tänker fan inte ta ansvaret för att någon annan inte har några som helst hygienkrav.
Debatten slutade väl inte i så mycket förutom att de flesta började dricka absinth och då drog jag mig tillbaka till mitt rum, bara för att väckas vid ett på natten av att någon som vanligt lutar sig på min ringklockan och detta följdes av kareoke fram till fyra på morgonen.
Så när jag steg in i köket i morse så var det åter tunnelseende på tills jag såg att min nyinköpta ugnsform -tillägnad till köttfärslimpa och ugnspannkaka - var besudlad av ketchup och majonäs i en härlig röra. För mig att diska och sätta tillbaka på sin plats - i mitt skåp.
Så jag antar att min sida inte vann den där städargumentationen.

Ja många är de roller jag kan införa mig men det ska jag säga till er att jag inte på något sätt liknar klyschan av er mamma som inte bor här!
(och rubriken? Min egna personliga slogan, direkt hämtat från http://www.sloganizer.net/ creed Malin)

No comments: