Tuesday, March 18, 2008

Uppslagsverk ala Gabbis

Jag har under den senaste tiden börjat efterfråga en manual som innehåller kompletta fakta som jag behöver för att kunna leva mitt liv optimalt och göra de bästa valen i alla situationer som kastat åt mig av karma, omvärlden och Gud. Av erfarenhet så har jag märkt att sådana saker inte bara uppenbarar sig en morgon på mitt skrivbord utan jag har insett att jag själv måste ta tag i den uppgiften. Så här är en början:

Akademisk framtid - Uppsala universitet hörsamma mig nu! Gabbis perfekta val-program ska se ut såhär:
  • Lite språkstudier (helst spanska)
  • Utomlands någon termin
  • Praktik på ett häftigt ställe som skapar framtida kontakter.
  • Teologi
  • Filosofi
  • Historia
  • Journalistik
  • Pedagogik
  • Arbetsförberedande som ger mig ett sjukt bra jobb!

Gulaschsoppa - Ska inte förvaras i en öppen burk på bänk i närheten av en kassa med bibliotekets böcker. För att då kan det gå som idag när jag skulle luncha i skolan och burken ramlar ner i påsen och färgar allt hysteriskt rött så att jag får lov att låsa in mig på handikappstoan och frenetiskt försöka göra rent dem. (Egentligen var det onödigt att ens försöka för att ingenting tar bort den hysteriska lukten av gulasch - inte ens tvål och vatten)
Handikappstoa - Ska du inte använda för att då får du sjukt dåligt samvete när du kommer ut och ser att en liten rullstolskö har bildats utanför. Som idag.
Osthyvel - Ska för det första inte ligga under alla andra köksföremål och om den mot all förmodan ändå gör det ska jag inte försöka rycka ut den så att allting annat ramlar ner på det smutsiga golvet och jag får spendera en kvart till att diska om varendaste soppslev! Erfarenhet hämtad för någon dag sen.
Sitta längst fram under en föreläsning - kan du göra på eftermiddagarna. Vid föreläsningar innan klockan tolv ska man placera sig längst bak i ett mörkt hörn så att man strategiskt kan ligga ner på bänken samtidigt som man antecknar. Annars måste jag byta ställning var femte sekund för att mitt huvud på grund av oslagsbar trötthet väger för mycket.
Slott - Alla slott är slott värda att besöka men de som får extra cred är de som har utklädningskläder för vuxna! Här är jag som en ung mö under min och Marias minisemester i lördags då vi besökte Linköpings slott.
Vara övertygad om att våren är kommen - och köpa vita vårskor samt ta fram skinnjackan från sitt heliga näste bara för att vakna upp en måndagsmorgon den 17 mars och inse att snökaoset har förlamat, inte bara östra götaland, utan även min vilja att traska till biblioteket.

No comments: