Tuesday, February 5, 2008

Morgonirritationen tog över

Eftersom jag är den människa som tycker om morgonar minst av alla någonsin
så försöker jag att under de första fyra timmarna av vakenhet avskärma mig från världen i största möjliga mån.
På Campusbussen trycker jag mig upp mot ett fönster och tittar stint ut med min intetsägande blick, i förhoppning om att folk ska förstå att på grund av den fysiska smärtan som infinner sig i min kropp när jag går upp före klockan tolv, snabbt kan övergå till ironi och irritation.
För att stänga ute omvärlden än mer stoppar jag öronen fulla av P3.

Morgonpasset är oerhört lustigt och medan Olle Garp pratar om terminer eller fåttnåttinått-mannen vilar ändå ett visst lugn över mig, tills någon låt börjar spelas. Då bryter helvetet löst.

Magne Smicht, eller hur du nu stavar ditt namn, köp dig ett rimlexikon.
" Jag är i sthlm men stan måste glömma meeej,
vafan, jag måste gömma meej"
Jag vet inte hur det är i den här häftiga gettovärlden som du tror att du kommer ifrån, men ingenstans i världen är det legitimt att rimma meej med meej och komma undan med det!
Jag åkallar härmed ned August Strindbergs ande och låter han håna dig på valfritt vis.
And for the record, Hallunda rimmar INTE med annorlunda.

Men missbruket av svenska språket slutar inte där.
Vi följer denna irritationskavalkad med Kens låt Kelian.
"Shit vad jag saknar dig det är allt jag kan skriva
Avslutar versen med en tår o börjar grina"

Oh vad fint att du skrivit en låt om din son och din familj och att du visar dig som en man som är nära till dina känslor, jag blir så rörd. NOT! Allting i den här texten är felfelfel.
Om du nu saknar din son så mycket så gå hem och sluta skriv för alltid!
Jag vill aldrig mer få min morgon förstörd av ett nödrim till. BORT MED DIG.

Hur svårt kan det vara att skriva en hiphoplåt?
Ett beat som håller takten. En inhyrd tjej med en fräsig page som sjunger refrängen.
En text som innehåller rim, det behöver inte ens vara sofistikerade rim, utan bara sådana som finns på riktigt. Tips, Magne Schmidt, (eller hur du nu stavar ditt namn) det finns många ord som rimmar på mig. Till exempel; dig, sej, tjej,grej, nej.
Men det såklart, det kan ju inte vara lätt att veta om man varken har ett rimlexikon eller talang.
Och Ken, med den här textraden i åtanke;
"Du är så duktig du gör mig så stolt
Jag svär jag älskar dig tills hjärtat säger stopp"
så säger jag också STOPP.

Men jag ska kanske inte vara så hård mot hiphopen.
Det är ju inte deras fel att de enda som har någon form av respekt för språket är vi bloggare.
(Eller vad säger du Malin Gås Hund?)

1 comment:

Anonymous said...

Nu tror jag att det fungerar... ?!? (Det är nog den här kommentaren som blir avgörande för din rikedom!)