Wednesday, September 16, 2009

Gabbis storstadskvinnan

Jag har bott i Göteborg i cirka två år nu sammanlagt och jag tycker ändå att jag har ganska bra koll på läget. Jag har mitt favorithak, jag vet var de obskyra skivaffärerna ligger och jag kan många ordvitsar. Jag cruisar fram på gatorna och hånar de stackars besökarna som vrider och vänder på kartor med ett litet Ha Ha (franskt hånskratt) . Jag är Gabriella med stort G -den belevade storstadsmänniskan.

Men ack nej. Acklimatiseringskarma kom snabbt ifatt mig idag när jag istället för att åka spårvagn hem skulle cykla. Jag tog den närmaste vägen mitt fantastiska lokalsinne kunde lista ut. Tycker ni inte bara att det är alldeles fantastiskt att upptäcka sin stad på en cykel klockan halv elva på natten iförd tights och klänning i 10 graders värme medan radion spelar alla som inte dansar är våldtäktsmän så fort man cyklade in i valfri vilseskog?

No comments: