Monday, November 15, 2010

Hur gör Heikki?

Jag: Jag måste fan lämna in min vinterjacka, för att snart kommer vintern över oss!
Malin: Oh hu - säg inte det! Jag har inga riktiga vinterskor.
Jag: Men vi måste ordna dessa saker omedelbart! Snart är den kallaste vintern på 1000 år över oss!
Malin: Nej!
Jag: Joo. Fast egentligen. Vem kom på det? Var det han spåkillen? Pekka Heino?
Malin: Du menar Heikki Vesa?
Jag: Ja! Om det är han som spår sommarvädret? Är det han som sagt att isfrostvintern är över oss?
Malin: Jag utgår från det.
Jag: Men vadå, när blev han expert på vinterväder? Var det så att han kände att han behövde expandera? Att förutspå sommarvädret var inte längre en utmaning?
Malin: Så han tänkte pröva något nytt?
Jag: Ja gå på en ny front så att säga (höhö)! Och så kom han på - JA vintervädret, där har vi en outtömd efterfrågan. Så då gick han och tänkte: hmmm. Vad säger stjärnorna? Är det den kallaste vintern på 100 år? Nej säger stjärnorna, SMHI har sådana mätningar som kan motbevisa ett sådant påstående! Men vi lyssnar till vad polstjärnan säger: ta tuuuusen år, det kan ingen motbevisa. Och så ringde han till metro och berättade om sin förutsägelse.
Malin: Mycket genomtänkt!
Jag: Fast om någon nu efter vintern 2011 upptäcker att det var kallare 2010 så kan det ju ifrågasättas!
Malin: Sant!
Jag: Fast iofs, stjärnorna kanske inte mäter i grader. Utan bara i vinterns aura. Det har då fan SMHI inga mätningar över.

2 comments:

linnea said...

gabbi. jag har inga pengar på mobilen, men det var ett fint sms du skickade. jag mår bra, jobbar varje dag och så vidare. hur är det emd dig? jag saknar dig också. puss

Linnea said...

jag ville rösta i din poll men den var stängd. hade valt "ett godmorgon inlägg varje dag". du kan väl räkna med min röst med? även om den är sen? lite dispans?